Het is even geleden sinds de laatste update, want ik heb ook een leven, maar we knallen 2017 in met enkele overheerlijke jaaroverzichten. Natuurlijk begin ik met de beste films, want ik heb in 2016 eigenlijk pas echt ontdekt dat films kijken een van de beste hobby’s ooit is en dat er moeilijk veel films zijn die het kijken waard zijn om moeilijk veel verschillende redenen.

Statistiekjes

In 2016 zag ik 274 films uit 33 verschillende landen (VS: 134, UK: 21, JAP: 16, FR: 13, DUI/IT: 6). Onder die 274 films waren 29 herzieningen. 54 films zag ik in de bioscoop. 78 van de films die ik zag kwamen in 2016 in Nederland uit. Het gemiddelde cijfer van die 274 films kwam uit op een 6.5/10.

 

Releasejaar 2016

De beste films die ik zag die in 2016 in Nederland gereleased werden:

01. El Abrazo De La Serpiente (The Embrace of The Serpent) 

Een intense (bad) trip door de Colombiaanse oerwouden.

02. The Neon Demon

Een intense (bad) trip door de modellenwereld.

03. Goksung (The Wailing)

Begint rustig, maar verandert langzaam aan in een creepy duivels spel.

04. Everybody Wants Some!!

Gewoon studenten die zuipen, blowen en meisjes versieren.

05. Nocturnal Animals

Meeslepende thriller die tegelijkertijd ook rationaliteit vs. gevoelsleven onderzoekt.

06. Demolition

Vreemde, humoristische en toch ook realistische film over het omgaan met het overlijden van een dierbare.

07. La La Land

Een musicalfilm over de liefde, maar ook een metafilm over Hollywood zelf.

08. The Big Short

Lekker lachen om de malle fratsen van de mensen die op Wall Street werken. Ondertussen leggen intellectuelen als Selena Gomez en Margot Robbie uit hoe het ook weer allemaal zat met die kredietcrisis.

09. Sing Street

Life-affirming muziekfilm over een jongen die met muziek een meisje voor zich probeert te winnen. Speelt zich ook nog eens af in de eighties.

10. Rak Ti Khon Kaen (Cemetery of Splendour)

Bevreemdende film over het leven in Thailand. Realiteit en fantasie/het mystieke lopen naadloos in elkaar over. Lees hier een uitgebreide bespreking.

11. Neruda

Erg mooi gemaakte, poëtische film over de Chileense dichter en de rechercheur die hem moest vermoorden.

12. La Tortue Rouge (The Red Turtle)

Weer een pareltje uit de Ghiblistudio. Ook erg tof dat deze gemaakt is door een Nederlander.

13. Arrival

By far de beste sci-fi van dit jaar. Intelligent, spannend en wonderschone filmmuziek.

14. Spotlight

Goede film over de journalisten die er met hun publicatie voor zorgden dat er wereldwijd aandacht kwam voor seksueel misbruik binnen de katholieke kerk.

15. Room

Beste kindacteur ooit. Film maakt de meeste indruk als je van tevoren niks weet over het plot.

16. Zootropolis

Ontzettend grappige Disneyfilm met veel gezellige dieren.

17. D’Ardennen

Begint als een drama over mensen aan de onderkant van de samenleving, maar ontvouwt zich tot een ijzingwekkende thriller.

18. Évolution

Sfeervolle horror over zeesterren. Erg mooi geschoten ook.

19. Kubo And The Two Strings

Niet per se het beste verhaal, maar wel erg lievig en fantastisch geanimeerd.

20. Equals

Een simpel liefdesverhaaltje eigenlijk, maar omdat het zich afspeelt in een zeer klinisch vormgegeven wereld is-ie toch wel bijzonder. Hoog 1984-gehalte.

Beste films van voor 2016

Dit waren de beste ‘oude’ films die ik in 2016 voor het eerst zag:

01. The Fly // 1986

Hilarische en smerige sci-fi over een mislukte teleportatie.

02. Mysterious Skin // 2004

Indrukwekkende film over twee jongens die op verschillende manieren omgaan met seksueel misbruik.

03. Rosemary’s Baby // 1968

Nare psychologische horror met veel enge mensen die verdachte dingen in hun schild voeren.

04. 21 Grams // 2003

Intense, menselijke film.

05. Rengoku Eroica (Heroic Purgatory) // 1970

Niks van begrepen, maar erg mysterieus en boeiend en een zieke filmstijl.

06. Upstream Color // 2013

Terrence Malick meets David Lynch

07. Ai No Mukidashi (Love Exposure) // 2008

Vier uur durende rollercoaster.

08. The Forbidden Room // 2015

Valt het best te vergelijken met een koortsdroom. Raar, grappig en beklemmend tegelijkertijd.

09. Videodrome // 1983

Net zo smerig als The Fly, maar wat minder raarheid en meer narigheid.

10. Dni Zatmeniya (Days of Eclipse) // 1988

Vrij bizarre film over Turkmenistan (toen nog onderdeel van de Sovjet-Unie). De alles verzengende hitte is voelbaar.

11. Martha Marcy May Marlene // 2011

Film over een vrouw die enkele tijd in een commune woonde en daar zwaar beschadigd van terugkomt. Spannend en erg mooi kleurgebruik.

12.  Knight Of Cups // 2015

Laatste film van Terrence Malick. Als The Tree of Life, maar nu speelt het zich af in Hollywood.

13. Her // 2013

Erg mooie film over een man die verliefd wordt op zijn besturingssysteem. Fantastisch gespeeld door Joaquin Phoenix.

14. Yi Yi // 2000

Over het leven van een Taiwanees gezien. Doet denken aan The Taste Of Tea, maar dan iets minder raar.

15. 8 1/2 (Otto E Mezzo) // 1963

Grappige metafilm van Fellini. Lekker veel randomness.

 

Verder nog de moeite waard:

Spirited Away //  Taxi Driver //  Inside Out // Battle Royale // The 400 Blows // Ex Machina // A Snake Of June // Toy Story 3 // I Am Cuba

 

Voornemens 2017:

Ik heb de laatste tijd mijn dvd en blu-raycollectie flink aangevuld dus in 2017 wil ik graag mijn hele collectie weer eens zien (ook de dingen die ik al heb gezien).

Ook wil ik mijn watchlist op Netflix langzaamaan wegwerken (staan nu zo’n 75 titels op) en wil ik zoveel mogelijk van MUBI zien (tenzij de dingen me echt verschrikkelijk lijken)

Tot slot wil ik gewoon weer het uitkomen van nieuwe films bijhouden en regelmatig naar de bios blijven gaan.

 

 

